Loading cart contents...
View Cart Checkout
Cart subtotal:

Joulurauhaa

Vuoden Huiput  2015 | Grand Prix
Vuoden Huiput 2015 | Liikkuva kuva | Kultahuippu
Voitto 2015 | Yhteiskunnallinen mainonta | Kulta
Grand One 2016 | Paras sosiaalisen median kampanja
Grand One 2016 | Grand Prix

Vuonna 2015 Helsingin alueen osuuskauppa HOK-Elanto täytti 110 vuotta. Asiakkaittensa omistamana Osuuskauppana sen toimintaan kuuluu olennaisena osana yritysvastuullisuus ja aktiivinen toimiminen paikallisella tasolla asiakasomistajiensa hyväksi.

HOK-Elanto halusi tehdä vastuullisuutensa näkyväksi juhlavuoden kynnyksellä. Tähän haluttiin mieluummin konkreettinen teko kuin mainontaa.

Syksyllä 2015 keskustelu maahanmuuton ympärillä oli kärjistynyt jatkuvaksi vihapuheeksi ja suoranaiseksi rasismiksi, eikä yksikään yritys ollut ottanut näkyvästi kantaa keskusteluun. HOK-Elannon oma kanta maahanmuuttoon oli ja on selvä: uudet tulijat tarkoittavat lisää asiakasomistajia, lisää liiketoimintaa ja lisää työväkeä. Heitä arvostetaan samalla tavalla kuin kotosuomalaisia.

Syntyi strategia: maksimoidaksemme huomion, tehdään juuri itsenäisyyspäivän alla vahva ulostulo sosiaalisessa mediassa, jossa otamme kantaa maahanmuuttoon omalla tavallamme. Halusimme tehdä kannanottomme helposti jaettavaan muotoon, jotta ihmiset voisivat osallistua viestimme levittämiseen niin halutessaan. Halusimme ulostulon mahdollisimman tunteisiin vetoavaan muotoon – tarinaksi.

Luovaksi ratkaisuksi syntyi Eppu Normaalin, lähes kansallislaulun asemaan kohonneen, Tuhansien murheellisten laulujen maa -kappaleen uudelleentulkinta hätkähdyttävällä musiikkivideolla, jossa perinteiset suomalaiset miehet on korvattu eri värisillä ja -rotuisilla miehillä ja naisilla.

Filmin taakse saatiin vakuuttava tekijäjoukko: Eppu Normaali – joka ei ole koskaan myynyt kappaleitaan mainoksiin – lähti yhteistyöhön yhteiskunnallisen vaikuttamisen nimissä. Kappaleen tuottajaksi ja sovittajaksi saatiin Jenni Vartiaistakin tuottanut Jukka Immonen. Kitarassa kuullaan Joel Melasniemi ja laulajana Ikenna Ikegwuonu. Minielokuvan ohjasi Aleksi Salmenperä.

Katso #joulurauhaa-video

Minielokuva lähti leviämään huimaa vauhtia ja katsojamäärät kasvoivat eksponentiaalisesti parin viikon ajan. Erikoista oli, että filmiä levittivät keskustelun molemmat puolet, eli ns. suvaitsevaiset sekä maahanmuuttovastaiset. Samalla tavalla keskustelu jakautui kahtia: filmi sai samaan aikaan ylistyksiä ja tekijät tappouhkauksia.

Filmistä keskusteltiin eri foorumeilla Homma-Forumista Jatkoaika.comiin ja Redditiin.

Tekoon tarttuivat myös maan suurimmat mediat. Ylellä filmiä ja sen viestiä ruodittiin radiokanavilla (Yle X, Yle Puhe) sekä Aamu-tv:ssä, jonne filmin tienoilta pyydettiin haastatteluun HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi. Helsingin Sanomat tarttui aiheeseen NYT-liitteen kautta. Perässä seurasivat Talouselämä ja Kauppalehti, Uusi Suomi ja Markkinointi&Mainonta.

343 298

katselukertaa Youtubessa
& Facebookissa yhteensä

9428

reaktiota HOK-Elannon kahdessa FB-postauksessa (ilman boostausta):
6964 tykkäystä, 958 kommenttia ja 1503 jakoa.

7510

reaktiota Youtubessa: 1386 kommenttia, 4013 tykkäystä ja 2111 jakoa.

822

#joulurauhaa
-twiittausta

496 315

brändin parissa vietetty minuuttia (8 271 tuntia).

20 678

jakoa uutismedioiden kautta (YleX, Nyt.fi, Kauppalehti, ILTV, Uusi Suomi, M&M).

Tilastot on kerätty Facebookin analytiikasta, YouTuben analytiikasta, #pinnalla-palvelusta sekä uutissivujen ilmoittamista jakomääristä. Tästä puuttuvat täysin Facebook-käyttäjien toistensa päivityksistä tekemät henkilökohtaiset jaot ja niistä syntyneet uudelleen jaot. 

“Vaikka tämä on “vain” mainos, niin voiko hienompaa, ajankohtaisempaa ja ajattelemisen aihetta antavampaa videota enää ollakaan? Hienosti tehty, kiitos kaikille tekijöille.”

“Aha, lasten raiskaus ei riitä, nyt on matut raiskanneet Eppujen legendaarisen biisin…”

“Tässä on muuten ehkä tämän vuoden ja vuosikymmenen kovin kotimainen mainospätkä. Menee tunteisiin; ottaa häpeilemättä kantaa. En olisi ikinä uskonut HOK-Elannon vetävän näin komean kaulan muuhun S-Ryhmän markkinointiin verrattuna. Hattu päästä, tää on puhdasta kultaa.”

“Nyt pointsit HOK-Elannolle jäseneltä! Napakymppiin osunut toteutus avaa vanhaan biisiin tuhansia uusia ulottuvuuksia sellaiselle, jolla on mistä ammentaa.. Ja mikä tunnelma!”

“Meinasin tukehtua, kun aloin katsomaan tätä ja samalla söin appelsiinia. Kissus sentään, mädätys etenee kuin verenmyrkytys konsanaan.”

More work